New Zealand #17... Coromandel Peninsula

January 07, 2017

(Português no fim)
After Matamata we drove all the way to Coromandel Peninsula, hoping for some good weather as we kept heading north and summer was setting in. We took our chances going directly to Cathedral Cove (or at least as close as you can drive) because there is a free camping site but with only 6 places available for overnight stay. Not getting one would mean staying at any of the nearby good but expensive campsites. We arrived around 6PM and found the last spot available...like being late for something important and finding a parking spot right at the door!
Having enough food and water for a few days we decided to stay parked for 2 nights.
Before dinner we walked to Gemstone Bay, a 20 minute walk to a small bay with a pebble beach. Pebble beaches are always a highlight for Francisco. He can play with stones for as long as we let them.
The next day we woke up early, packed lunch and started our 1 hour walk to Cathedral Cove. Cathedral Cove is a big beach divided (or two beaches connected) by a big rock tunnel. We loved it and it wasn't too crowded but the weather didn't help. Still, Rita took a big nap and I stayed with the kids playing... As easy as it gets when on a beach.
The next day we left to Hot Water beach also in Coromandel. Hot Water beach is, according to advertising, a beach were you can dig a hole in the sand and hot water comes out (2 hours on either side of the low tide). In reality, it's a big beautiful desert beach (at least the day we visited) with 2000 people cramped in a 100 sqm where the hot water is, looking more like a hot muddy group bath. One thing is for sure: be careful walking and were you dig because the water comes out extremely hot (60 Celsius).
The beach itself was better than the hot water thing and in truly Kiwi style we had 2 orcas swimming close by the beach.
Our camping site here was from the Top10 chain and it was the best paid campsite of the trip. Walking distance to the beach, lots of space, nice people and we parked just by the giant jumping pillow. Too bad Francisco was a bit feverish but Teresa really made the most of it.
****
Depois de Matamata fomos para a península de Coromandel a contar com melhor tempo (por irmos para norte e por estarmos cada vez mais dentro do Verão).
Resolvemos arriscar e ir directamente para Cathedral Cove (ou o mais próximo que lá se pode chegar de carro) porque havia um sítio grátis para passar a noite mas apenas com 6 lugares. Não conseguir um destes lugares significava voltar para trás e ir para um dos vários parques pagos na zona. Chegamos por volta das 6 da tarde e ficamos com o último lugar disponível…como estar atrasado para alguma coisa e encontrar lugar à porta! :-)
Como tínhamos água e comida para uns dias decidimos ficar aqui 2 noites. Antes do jantar andamos até à Gemstone Bay, a 20 minutos a pé, uma pequena baía de pedras. Este é o programa ideal para o Francisco que pode ficar a brincar com pedras todo o tempo que o deixarmos. No dia seguinte acordamos cedo, preparamos um almoço e começamos a nossa caminhada de 1 hora para Cathedral Cove.
Cathedral Cove é uma grande praia dividida (ou 2 praias ligadas) por um grande túnel entre as rochas. Gostamos muito e estava pouca gente mas o tempo também não estava grande coisa. Ainda assim a Rita fez uma grande sesta e eu fiquei com os miúdos…um trabalho fácil quando se está na praia.
Com um excelente dia de Verão no dia seguinte, pegamos na carroça e fomos para Hot Water Beach, também na península de Coromandel. Hot Water beach é publicitada como uma praia onde se pode cavar um buraco e ter água quente (desde 2 horas antes até 2 horas depois da maré baixa), um SPA em cada buraco. Na realidade é uma enorme praia deserta (pelo menos no dia que visitamos), linda com 2000 pessoas empilhadas num canto de 100 m2 onde está a água quente. Parece mais um banho quente de lama em grupo do que outra coisa. Uma coisa é verdade, a água é realmente quente e se não se tem cuidado pode queimar (60 C). A praia em si era melhor que as águas quentes e em bom estilo Kiwi 2 orcas passaram muito perto da praia.

O nosso parque para a noite era da cadeia Top10 e foi o melhor parque (dos pagos) em que ficamos durante toda a viagem. A pé da praia, muito espaço, gente simpática e o nosso lugar era em frente à almofada/trampolim gigante. Foi pena que o Francisco estava com um bocado de febre mas a Teresinha aproveitou cada minuto.